Jongerenpanel Young Voices sluit zich aan bij de diabetesbende

Tijdens Wereld Diabetes Dag landelijk aandacht voor ‘onzichtbare’ volksziekte
Tijdens Wereld Diabetes Dag op 14 november zal een ‘diabetesbende’ op indringende wijze aandacht vragen voor volksziekte nummer één: diabetes. Hoewel één miljoen Nederlanders diabetes hebben en er jaarlijks ruim 70.000 patiënten bij komen, blijft diabetes voor mensen die er (nog) niet mee te maken hebben, vrijwel onzichtbaar. Young Voices, een panel van jongeren met diabetes dat al sinds 2006 jonge mensen een stem geeft om te vertellen wat diabetes is, sluit zich aan bij de ‘diabetesbende’.

Op 14 november wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor diabetes. In Nederland wordt Wereld Diabetes Dag gecoördineerd door het Platform WDD. Op die dag zal onder meer de ‘diabetesbende’ in heel het land de naakte waarheid over diabetes onthullen door deze onzichtbare ziekte letterlijk zichtbaar te maken. De waarheid over diabetes is namelijk dat deze aandoening ongeneeslijk is en een grote impact heeft op het dagelijkse leven. De levensverwachting van mensen met diabetes ligt zes jaar lager dan gemiddeld. De diabetesbende is een initiatief van Platform WDD en wordt mede mogelijk gemaakt door Novo Nordisk B.V.

Op 14 november doen de diabetesbende en Young Voices samen een opvallend en dringend beroep op de samenleving om niet langer weg te kijken van deze ‘onzichtbare’ ongeneeslijke ziekte. De volgende Young Voices-panelleden sluiten zich aan: Rosa de Bont (Den Haag), Lotte van Hees (Utrecht), Nina Voigt (Amsterdam), Wietske Wits ( Amsterdam), Loes Alleman (Utrecht en Amsterdam), Nick Baas (Utrecht en Den Haag) en Daniëlle Blom (Utrecht en Den Haag).

Over Young Voices
Young Voices werd in 2006 opgericht door Novo Nordisk. Het panel dat bestaat uit jongeren met diabetes, geeft jonge mensen een stem om iedereen te vertellen wat diabetes is en wat het betekent om diabetes te hebben. Dat vertellen ze niet alleen aan vrienden, ouders en bekenden, maar ook kinderartsen, ziekenhuizen en behandelteams. Young Voices wil permanent, nationaal en internationaal de aandacht op diabetes vestigen.
[Novo Nordisk]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.