Wie regelmatig volkorenproducten eet, loopt minder kans om type 2 diabetes te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van voedingsdeskundige Marion Priebe van de Rijksuniversiteit Groningen.
Uit eerdere studies kwam al naar voren dat mensen die veel volkorenproducten eten minder kans hebben om diabetes te krijgen maar het verband was nog niet onomstotelijk aangetoond. Veel bestaande onderzoeken hielden bijvoorbeeld geen rekening met het beweegpatroon. Dat verband heeft Marion Priebe nu wel ontdekt.
Zij ontdekte ook dat de hoeveelheid ontstekingsfactoren in het bloed bij diabetespatiënten afneemt en dat weefsel insuline beter opneemt door het eten van volkorenbrood. Dit betekent dat mensen met verminderde gevoeligheid voor insuline, een voorstadium van diabetes, extra baat kunnen hebben van het eten van volkorenproducten.
Marion Priebe promoveert op 16 december aan de Rijksuniversiteit Groningen.