Campagne Kijk op Diabetes was een succes in 2008

193.000 mensen hebben in 2008 de online Diabetes Risicotest gedaan. En dat was niet voor niets: 72.000 mensen kregen het dringend advies om langs hun huisarts te gaan.

De campagne ‘Kijk op diabetes’ nodigt iedereen uit om op internet de laagdrempelige Diabetes Risicotest te doen. Aan het eind van test krijg je een inschatting van het risico op diabetes en een advies. Bijvoorbeeld om de uitslag van de test mee te nemen naar de huisarts. De test is ook te doen in het Turks.

Leefgezondheidscoach
Sommige mensen krijgen na de risicotest het advies om de Leefgezondheidscoach te raadplegen. Dat is een online coach die tips geeft om af te vallen of meer te bewegen. Maar liefst 30.000 mensen hebben in 2008 gebruik gemaakt van de Leefgezondheidscoach.

Preventie-kit
Voor huisartsen en andere zorgprofessionals staat er op de website van Kijk op Diabetes een preventie-kit met daarin onder andere:

  • een overzicht van cursussen en trainingen die handig zijn bij leefstijladvisering
  • tips om allochtone risicogroepen te bereiken
  • downloads van posters en flyers om mensen bewust te maken van diabetes

Multimediaal
Het succes van ‘Kijk op Diabetes’ is mede te danken aan de inventieve multimediale manier van campagnevoeren: tv, internetadvertenties, tv-commercials, bijlagen in bladen, evenementen (50Plusbeurs) en acties als de nationale Bloedsuikertest.

‘Kijk op Diabetes’ loopt sinds 2006 en is een initiatief van Innovatiefonds Zorgverzekeraars, ZonMw en het ministerie van VWS.
[De Nieuwe Praktijk]

 

Diabetes Algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *