Beloning voor journalistieke bijdrage rond bewustwording diabetes

Novo Nordisk Media Prize 2009Het aantal mensen met diabetes neemt nog steeds toe en deze chronische ziekte verdient dan ook onze volle aandacht. Hoewel diabetes goed te behandelen is, kan het bij onvoldoende behandeling levens-bedreigende complicaties met zich meebrengen. Media spelen wereldwijd een belangrijke rol bij het verhogen van het bewustzijn omtrent diabetes. Journalistieke producties uitgegeven in Nederland die een bijdrage leveren aan deze bewustwording, kunnen nu meedingen naar de Novo Nordisk Media Prize 2009.

De Novo Nordisk Media Prize bestaat uit een nationale en internationale verkiezing en wordt uitgereikt in drie categorieën: ‘printmedia’, ‘televisie’ en ‘online media’. Journalisten en andere geïnteresseerden kunnen hun nominaties tot 10 mei a.s. insturen via www.changingdiabetes.nl/mediaprize. Voorwaarde is wel dat de producties of artikelen zijn verschenen in de periode van 1 mei 2008 tot en met 30 april 2009 in onafhankelijke, niet-medische media. Alle artikelen worden beoordeeld door een onafhankelijke jury.

De Nederlandse jury bestaat uit Doeschka Motmans, uitgever en hoofdredacteur van Diabetes & Leven, diabetesverpleegkundige Titia Terburg en Herman Balkenende namens de Nederlandse Diabetes Federatie.

De winnaars van de nationale verkiezing dingen mee naar de internationale
Media Prize. De Nederlandse prijzen bestaan uit € 1.000,- en een certificaat. De drie uiteindelijke internationale winnaars ontvangen een beeld en mogen € 10.000,- doneren aan een zelfgekozen goed doel dat zich richt op diabetes. De nationale winnaars worden bekend gemaakt in de week van 25 mei 2009. De internationale winnaars van de Novo Nordisk Media Prize 2009 worden in september van dit jaar bekend gemaakt tijdens een ceremonie voorafgaand aan EASD (European Association for the Study of Diabetes) in Wenen, Oostenrijk.

De Novo Nordisk Media Prize bestaat internationaal al sinds 2003. Met ingang van dit jaar doet ook de Nederlandse vestiging mee. Volgens Erik Lommerde, algemeen directeur Novo Nordisk B.V., ligt de verwachte toename van het aantal mensen met diabetes ten grondslag aan deze beslissing. “Een groot deel van deze mensen zal niet, of te laat gediagnosticeerd worden. Dus is het belangrijk dat mensen in onze samenleving zich bewust worden van de risico’s en dat snelle diagnose plaatsvindt. Wij verwachten dat de media een belangrijke rol kunnen spelen in de preventie van en bewustwording rond diabetes. Zo kunnen we met alle middelen die er zijn de toekomst van diabetes veranderen en de kwaliteit van leven voor mensen met diabetes verhogen.”

Meer informatie is beschikbaar op www.changingdiabetes.nl/mediaprize.

Changing Diabetes
Novo Nordisk beschouwt het als haar missie om de toekomst van diabetes te veranderen. Om deze visie vorm te geven, heeft de organisatie het ‘Changing Diabetes’-programma ontwikkeld. Dit programma omvat diverse nationale en internationale initiatieven, die zich richten op communicatie met en voorlichting van mensen met diabetes, familie, vrienden, docenten, politici, artsen, zorgverzekeraars en andere betrokkenen. Met Changing Diabetes wil Novo Nordisk bereiken dat de behandeling van de ziekte, de diabeteszorg, de wijze waarop de maatschappij met de ziekte omgaat en de toekomst van diabetes veranderen en verbeteren. Meer informatie op: www.changingdiabetes.nl.

Novo Nordisk
Novo Nordisk is een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg.
Het bedrijf heeft een groot aanbod diabetesmedicatie en geavanceerde insulinetoedieningssystemen voor de behandeling van diabetes. Bovendien is
Novo Nordisk toonaangevend op het gebied van stollingsstoornissen, groeihormoontherapie en hormonale substitutietherapie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken. Novo Nordisk heeft meer dan 26.550 medewerkers in dienst in 80 landen, en brengt zijn producten op de markt in 179 landen.medewerkers. Meer informatie op: www.novonordisk.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.