Minder diabetesrisico door melk

14 Oktober 2007 door Diabetes suikerziekte Reageer op dit bericht »

Mannen die dagelijks een of meer glazen melk drinken maken ruim 60% minder kans op metabool syndroom in vergelijking met mannen die geen of weinig melk drinken. Dit blijkt uit een onderzoek aan Cardiff University. Zij die geregeld andere melkprodukten consumeerden hadden 56% minder kans op het metabool syndroom, aldus Gezondheid.be.

Bij het onderzoek waren 2.375 mannen van 45 tot 59 jaar betrokken. Ze hadden geen diabetes, maar 15% leed wel aan insulineresistentie of metabool syndroom (overdreven buikomvang, hoog vet- en suikergehalte in het bloed, te laag HDL-cholesterolgehalte, verhoogde bloeddruk), twee risicofactoren voor diabetes en hart- en vaatziekten.
De resultaten van dit onderzoek worden bevsetigd door een literatuuroverzicht van de Amerikaanse Tufts University (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2007, p. 2017-2029). Mensen die dagelijks 3 tot 5 glazen melk of andere melkprodukten consumeren hebben gemiddeld 15% minder kans op diabetes dan mensen die slechts 1,5 portie melkprodukten per dag consumeren.

Zie ook:

Plaats reactie