Extra kaneel slikken helpt niet bij diabetes type 2, in ieder geval niet na drie maanden. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Er is de afgelopen paar jaar veel te doen rond kaneel. Er waren aanwijzingen dat het kan helpen om de bloedsuiker en zelfs cholesterol te verlagen. Dat was niet te zien in dit onderzoek.
De studie is gedaan door de Universiteit van Oklahoma in de VS, met 43 volwassenen met diabetes type 2. De ene helft van de groep slikte drie maanden capsules met 500 mg kaneel per dag. De andere helft slikte een neppil. Aan het eind van de drie maanden waren er geen verschillen tussen de groepen in bloedsuiker of cholesterol.
Uit een klein onderzoek een paar jaar terug bleek dat kaneel de bloedglucose kan verlagen bij mensen met diabetes type 2. Meteen stortten fabrikanten zich op de productie van kaneelcapsules. Dat is voorbarig: het onderzoek was gedaan met grote hoeveelheden kaneel, gedurende twee weken. In de capsules zit maar een fractie daarvan. Er is niet bewezen of het in zulke kleine hoeveelheden ook werkt. In het onderzoek dat nu is gepubliceerd werkte het in ieder geval niet.
Het is niet verstandig om zomaar heel veel kaneel te slikken. In kaneel zit een stof die in grote hoeveelheden giftig is. We weten nog niets over de minimale werkzame dosis en over de effecten op langere termijn. Er is eerst meer onderzoek nodig. Dat gebeurt ook, want natuurlijk is het veelbelovend om dat verder uit te zoeken. Maar op dit moment is er nog steeds geen goede wetenschappelijke basis om het slikken van kaneelcapsules aan te bevelen. Sterker nog, dit nieuwe onderzoek spreekt ertegen.
[Diabetesfonds]
Zie ook:
