Magnesium verlaagt diabetesrisico

De kans op het ontwikkelen van diabetes type II daalt met 15% bij een verhoging van de dagelijkse magnesium inname met 100 mg. Dit blijkt uit een onderzoek aan het Zweedse Karolinska Instituut in Stockholm. De onderzoekers schrijven het potentiële beschermende effect van magnesium toe aan een verbeterde insulinegevoeligheid, aldus Dieet.blog.nl.

Uit de studies blijkt dat vooral een hoge consumptie van bonen, volkoren graanproducten, noten, fruit en groenten bescherming bieden. Al deze voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium.
Maar ook sojaproducten zijn van nature een goede bron aan magnesium. Een glas sojadrink (250 ml) bevat gemiddeld 100 mg magnesium.

Om na te gaan of er daadwerkelijk een relatie bestaat tussen magnesiumrijke voeding en het risico op diabetes type II, hebben Zweedse onderzoekers in een meta-analyse de uitkomsten van zeven verschillende studies naast elkaar gelegd. In totaal waren meer dan 280.000 deelnemers betrokken, waarvan bijna 11.000 tijdens de studieduur diabetes type II kregen. De magnesiuminname varieerde van 168 mg tot 348 mg per dag. 300 mg is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Er zijn nog onvoldoende wetenschappelijke aanwijzingen om magnesiumsupplementen aan te raden ter preventie van diabetes type II, maar de onderzoekers adviseren wel meer magnesiumrijke voedingsmiddelen te consumeren.

Eén antwoord op “Magnesium verlaagt diabetesrisico”

  1. Ik ben bekend met diabetes na een whipple operatie die ik moest ondergaan ivm PSC in de galgangen van de lever, eerst met tabletten geprobeerd maar toen ik uiteindeklijk na 5 weken ziekenhuis naar huis mocht, moest ik spuiten, zowel langdurige insuline 1x per dag, als ook voor de maaltijden. ik weet alleen niet of ik nu type 1 of 2 heb?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.