Het eten van genoeg vezels uit volkorenproducten verkleint mogelijk de kans op diabetes type 2. Dat blijkt uit een Duits onderzoek onder 25.000 mensen, aldus het Diabetesfonds.
In het Duiste onderzoek zijn jarenlang zo’n tienduizend mannen en vijftienduizend vrouwen gevolgd en werd er bijgehouden wat ze aten. De mensen die de meeste vezels aten (gemiddeld 17 gram per dag), hadden ruim een kwart minder kans op diabetes dan de groep die de minste vezels at. Ook in groenten en fruit zitten vezels, maar die hadden geen effect op het diabetesrisico.
De studie is gepubliceerd in het tijdschrift Archives of Internal Medicine van 14 mei. Ook uit eerdere, kleinere studies, bleek dat vezels gezond zijn. De piek in bloedsuiker na het eten bijvoorbeeld lijkt lager te zijn bij een vezelrijke maaltijd. Ook stijgt de bloedsuiker minder snel. De onderzoekers concluderen dat het eten van volkoren graanproducten zoals volkorenbrood of volkoren ontbijtproducten belangrijk is.
Het medicijn Avandia tegen diabetes type II verhoogt mogelijk het risico op een hartaanval. Dat blijkt uit een onderzoek dat maandag in het medische tijdschrift New England Journal of Medicine is verschenen, aldus Trouw. Producent van Avandia, GlaxoSmithKline, zegt dat het absoluut niet met de onderzoeksresultaten eens is. Volgens het bedrijf wegen de voordelen van het medicijn op tegen de nadelen. Het spreekt van onvolledig bewijs en een slechte opzet van het onderzoek.
Diabetici hebben er alle belang bij dat ze overzichtelijke informatie hebben over hun ziekte, zodat ze hun bloedsuikerspiegel zelf kunnen sturen, maar die informatie wordt vaak versnipperd aangeboden. Daarom lanceert het farmabedrijf Bayer in Belgie de “Sweetbee Box”, waarin de veelheid aan informatie over de ziekte gebundeld wordt.