Later grotere kans op diabetes na ondervoeding in baarmoeder

13 February 2007 door Diabetes suikerziekte Reageer op dit bericht »

Mensen die een te laag geboortegewicht hadden, hebben later een grotere kans op type 2 diabetes. Susanne de Rooij onderzocht hoe dat precies komt. Zij promoveerde op 8 februari op dit onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam.

Verondersteld wordt dat de stofwisseling van het kind in de baarmoeder op een bepaalde manier ‘geprogrammeerd’ wordt. Dat gebeurt onder invloed van ondervoeding. De suikerstofwisseling werkt op latere leeftijd minder goed dan zou moeten.

De vroegere Hongerwinter in Nederland biedt goede mogelijkheden om onderzoek te doen naar de invloed van ondervoeding in de baarmoeder. En groot aantal mensen die in of kort na de Hongerwinter in het Amsterdamse Wilhelmina Gasthuis zijn geboren, deed mee aan het onderzoek.

De Rooij constateert dat ondervoeding tijdens de zwangerschap leidt tot een verkeerde programmering van de cellen die insuline produceren. Daardoor is het insulinemechanisme in het lichaam blijvend verstoord. Daarnaast blijkt dat ondervoeding tijdens de zwangerschap de werking van genen beïnvloedt.
Bron: Universiteit van Amsterdam en proefschrift De Rooij, februari 2007 via Diabetesfonds

Zie ook:

Plaats reactie