Diabetes en het GI-dieet

In landen als de VS en Groot-Brittannië is het laag-glycemisch dieet -kortweg: Low GI- mateloos populair. Ook de inmiddels bijna vergeten Europese dieetgoere Michel Montignac, baseerde zijn methode op de glycemisch index.Maar de aanwijzingen dat je kunt afvallen met een dieet dat je bloedsuikerspiegel niet snel laat stijgen, zijn flinterdun. Dat zegt dr. Edith Feskens van de afdeling Humane voeding van Wageningen Universiteit.

Australische winkels verkopen producten met een Low GI-logo, en populaire tijdschriften wijden geregeld artikelen aan Low GI. Het succes is misschien het gevolg van de op het eerste gezicht aannemelijke theorie achter het dieet. ‘Low GI betekent dat je geen voedingsmiddelen eet die de suiker-en dus insulinespiegel- snel laten stijgen’, zegt Feskens: ‘Daardoor krijg je minder snel honger, eet je minder en blijf je gezonder. Tenminste, dat zegt de theorie achter het dieet.’

In een overzichtsartikel in Acta Cardiologica analyseerde ze de beschikbare onderzoeksliteratuur over het nieuwe wonderdieet. ‘Er zijn wat kortdurende studies die zeggen dat je met Low GI kunt afvallen’, zegt Feskens. ‘Maar studies die langer dan drie maanden duren zijn nog niet gedaan. Ook zijn er niet zo veel aanwijzingen dat mensen door Low GI minder vaak hart- en vaatziekten of kanker krijgen. Er zijn wel een paar studies waaruit blijkt dat vrouwen met een dieet met een lage glycemische index minder vaak borstkanker krijgen, maar daar staan dan weer drie studies tegenover die geen enkel effect vinden.’

Ze houdt een slag om de arm als het gaat om suikerziekte. ‘Ik zeg niet dat Low GI de kans op diabetes-2 verkleint. Maar van alle mogelijke positieve gezondheidseffecten is dat de meest waarschijnlijke.’ Op dit moment loopt er een Europees onderzoek naar de langetermijneffecten van diëten met een lage glycemische index: het door Maastricht gecoördineerde project Diogenes. ‘Als dat is afgerond, weten we meer.’ Als voedingswetenschapper heeft Feskens nog meer bezwaren tegen Low GI. Als je het wilt volgen heb je een verregaande kennis over voeding nodig. ‘Aardappels hebben bijvoorbeeld een vrij hoge glycemische index. Als je aardappelen stampt en verwerkt tot puree, wordt die index nog hoger. Laat je aardappelen afkoelen, dan wordt hun glycemische index weer lager. Bovendien maakt het uit hoe zuur je maaltijd is. Neem je azijn bij je aardappelen, dan neemt de glycemische index af. Als blijkt dat een laag-glycemisch dieet echt gezond is, dan zullen de voorlichters er nog een hele kluif aan hebben om dat precies uit te leggen aan de consumenten.’
[Culinair.net]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.