Jongeren met diabetes in actie om toekomst van diabetes te veranderen

Novo Nordisk heeft eind vorige week Young Voices in Nederland geïntroduceerd. Young Voices is een panel bestaande uit jongeren met diabetes type 1 en 2, die leeftijdsgenoten met én zonder diabetes, vrienden, familie, docenten, politici, artsen, zorgverzekeraars en andere betrokkenen gaan vertellen over HUN leven met diabetes. Door middel van Young Voices wil Novo Nordisk een dialoog tot stand brengen met jongeren die diabetes hebben of risico lopen deze ziekte te krijgen, om zo hun wensen en behoeften beter te begrijpen en uit te kunnen dragen. Young Voices zal met name gebruik gaan maken van online communicatiemogelijkheden, waaronder Young Voices Web TV.

Diabetes is een ongeneeslijke ziekte, die bij onvoldoende behandeling dodelijk kan zijn of kan leiden tot zeer ernstige complicaties. Helaas komt diabetes op steeds jongere leeftijd voor. Zelfs ‘ouderdomsdiabetes’ (diabetes type 2) komt nu voor bij kinderen. Het aantal kinderen dat diabetes krijgt vóór hun vijfde levensjaar, is de laatste jaren zelfs verdubbeld! Nederland telt op dit moment 12.000 kinderen en jongeren met diabetes en ook dit aantal zal de komende vijf tot tien jaar verdubbelen.

De ernst van diabetes wordt echter nog altijd onderschat. De behandeling van diabetes type 1 laat op veel punten te wensen over waardoor jonge mensen ernstige gevolgen van diabetes ondervinden en velen nog steeds vroegtijdig en onnodig overlijden.

Diabetes is een complexe ziekte. Immers, mensen met diabetes spelen zelf een centrale rol in de behandeling: zij moeten zelf glucose meten, de benodigde dosis insuline bepalen en deze toedienen. Diabetes vergt daardoor een heel andere manier van leven, vol inspanning, aanpassing én motivatie. Om dat op te kunnen brengen, hebben vooral kinderen en jongeren veel steun, begrip en aandacht nodig, zowel vanuit hun directe omgeving als vanuit de maatschappij.

Verander de toekomst van diabetes
Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf actief op het gebied van diabetes, hormoonsubstitutie, hemofilie en groeistoornissen, beschouwt het als haar missie om de toekomst van diabetes te veranderen. De organisatie heeft daarom het initiatief genomen tot de oprichting van Young Voices, eind 2005 internationaal en vanaf vandaag ook in Nederland. Piet van der Wal, medical director Novo Nordisk Farma: “Diabetes zelf kunnen we helaas nog niet uitbannen, maar we kunnen er wel aan bijdragen dat de behandeling van de ziekte, de diabeteszorg, de wijze waarop we als samenleving met deze ziekte omgaan en de toekomst van diabetes veranderen en verbeteren. Om dat te kunnen bereiken, moeten we inzicht hebben in wat diabetes betekent voor jongeren en wat hun wensen en behoeften zijn. Young Voices kan ons, maar ook alle andere betrokkenen, helpen om met hen in gesprek te komen.”

Young Voices zal voor de informatieoverdracht en kennisdeling vooral gebruikmaken van online communicatiemiddelen. Zo geeft de website www.youngvoicestv.nl informatie over en profielen van jongeren en hun leven met diabetes. De website, waar Web TV een centrale plaats inneemt, is ontwikkeld in samenwerking met Quadia. Web TV stelt geïnteresseerden in staat om vanaf elke willekeurige plaats en op een zelf gekozen moment gerichte informatie te verkrijgen. Vanaf september zullen op de website bijvoorbeeld videoprofielen van vijf ‘ambassadeurs’ te vinden zijn: jongeren met diabetes die hun dagelijks leven, hun dromen, ideeën en idealen delen met de bezoekers van de site. De ambassadeurs zullen regelmatig ook online zijn om via chatsessies met bezoekers van gedachten te wisselen.

Op de website staan verder een video, getiteld ‘The making of Young Voices Nederland’, en een videodagboek van Hala Khalaf, schrijfster van het boek ‘Young Voices – Life with Diabetes’. Dit is een bundel van acht verhalen over de levens van dertien jongeren met diabetes, afkomstig uit verschillende delen van de wereld.
[Novo Nordisk]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.